Dacă dorești să îți deschizi o afacere trebuie să fii la curent cu paș îi pe care trebuie să-i urmezi din punct de vedere legal. Un aspect important de care trebuie să ții cont este modul prin care înregistrezi și calculezi vânzările. Casă de marcat, esențială pentru afacerea ta , te ajută să faci acest lucru.
Casa de marcat este o obligație legală
Conform legislației în vigoare, casă de marcat electronică este obligatorie pentru toți operatorii economici care încasează contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul sau a serviciilor prestate direct către populație cu caracter permanent. De asemenea, comerciantului îi revine obligația de a emite și preda bonurile fiscale clienților. La cererea lor, trebuie eliberată și factură fiscală al ături de bonul fiscal. În caz contrar, clientul are dreptul de a beneficia de produs sau serviciu fără plata contravalorii acestuia. De când trebuie utilizată casă de marcat? Ei bine, obligația utilizării acesteia intră în vigoare odată cu începerea activităț îi comerciale. De exemplu, dacă deschizi un magazin sau un restaurant, ești obligat să o utilizezi încă din prima zi de activitate.
De unde achiziționezi o casă de marcat?
Casele de marcat și produsele complementare acestora poate fi cumpărate doar de la distribuitorii autorizați de Ministerul Finanțelor. Lista distribuitorilor a fost actualizată de Ministerul Finanțelor în 1 ianuarie 2021 și poate fi găsită AICI. Prețul unei case de marcat pleacă de la 500 de lei și poate ajunge chiar și la 3.500 de lei pentru o imprimantă fiscală . Important de știut mai este și faptul că trebuie să achiziționezi o casă de marcat cu jurnal electronic. În România, autoritățile competențe au încercat de mai bine de zece ani să introducă obligativitatea utilizării aparatelor de marcat fiscale cu jurnal electronic. Procesul a fost finalizat în octombrie 2019. Astfel, toți comercianț îi au obligația de a schimbă casele de marcat vechi cu case de marcat electronice. Acestea nu sunt conectate electronic la sistemul ANAF. Întregul proces a fost amânat până în dată de 31.04.2021 .
Cum inițializezi procesul de fiscalizare?
Casă de marcat trebuie să treacă printr-un proces de fiscalizare. Acesta constă în activarea memoriei de funcționare și asigurarea parametrilor optimi de funcționare. În primul rând, trebuie să pregăt e ști un dosar pentru Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice, prin care să soliciți un Număr de Ordine pentru casă de marcat. Dosarul trebuie să conț în ă atât documente din partea firmei care solicită fiscalizarea, cât și documente din partea firmei care se ocupă de fiscalizare. Astfel, după depunerea dosarului, Certificatul de Atribuire a Numărului de Ordine va fi emis între 1 și 5 zile lucrătoare. Începând cu 2018, dosarul poate fi depus și online, în „spațiul privat virtual”. În acest sens a fost elaborat și un ghid al utilizatorului. Dacă procesul se realizează online, Numărul de Ordine va fi emis în aproximativ 20 de minute , deoarece este generat automat. Pe baza lui se va efectua procesul de fiscalizare. Cum finalizezi procesul de fiscalizare? După obținerea seriei fiscale, trebuie aleasă o firmă cu care să stabilești dată fiscalizării casei de marcat și a instruirii personalului. Apoi, în maximum 24 de ore de la realizarea acestui pas , trebuie să mergi la Administrația Financiară din zona de activitate pentru vizarea actelor. Dosarul pe care îl depui acum trebuie să conț în ă și o declarație de instalare. O copie a acesteia trebuie depusă, în maximum o săptămână de la ridicarea Numărului de Ordine, și la Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Astfel, pentru finalizarea întregului proces, trebuie să trimiți declarația de instalare, în două exemplare, firmei care s-a ocupat de fiscalizarea casei tale de marcat. Această trebuie apoi să înregistreze casă de marcat pe site -ul Ministerului Finanțelor Publice. Dacă urmezi toți acești pași cu grijă, procesul va decurge fără probleme. Casă ta de marcat este acum gata de utilizare!